وي با اشاره به لغو رواديد از سال جديد براي تردد مردم جمهوري آذبايجان به ايران افزود: اين اقدام جمهوري اسلامي ايران موجب شد حضور گردشگران جمهوري آذربايجان شتاب گرفته و طي 3 ماه نخست سالجاري 200 هزار نفر به ايران آمدند.
قائم مقام تايد واتر در استان گيلان درآمد جمهوري آذربايجان را در گردشگري زميني و هوايي با ايران بسيار سودآور خواند و اظهار داشت: جمهوري آذربايجان به دليل درآمدهاي قابل توجهي که از طريق گردشگري زميني و هوايي کسب مي کند علاقه اي براي راه اندازي خطوط گردشگري دريايي رغبتي ندارد و تردد مسافر از اين طريق همواره با موانع بسيار و مشکلات متعددي همراه بوده است.
موسوي ادامه داد : در حال حاضر تايد واتر نمايندگي انحصاري خدمات رساني به کشتي هاي کارگو ( باربري ) جمهوري آذربايجان را در ايران دارد و خدماتي مانند سوخت رساني ، تامين آب ، مواد غذايي ، خدمات بهداشتي و ... در اختيار آنها قرار مي دهد ولي هنوز موفق به جلب موافقت آنها در راه اندازي خط گردشگري دريايي با اين کشور نشده ايم.
وي در رابطه با راه اندازي خطوط گردشگري ايران با روسيه نيز اظهار داشت : در حال حاضر روسيه داراي بيشترين بنادر در درياي خزر و تنها کشوري است که در محدوده کشور خودش در زمينه گردشگري دريايي فعاليت مي کند اما به دليل وضعيت خاص آب و هوايي روسيه اين خطوط فقط 6 ماه در سال فعال هستند.موفقيت گردشگري دريايي روسيه به حدي است که در حال حاضر بندر آستاراخان روسيه داراي بيش از 50
هتل 5 ستاره است ولي باکو در جمهوري آذبايجان فقط 3 هتل 5 ستاره دارد.
قائم مقام تايد واتردراستان گيلان در رابطه با عدم راه اندازي خطوط گردشگري دريايي بين ايران و روسيه گفت : به دليل مشکلات صدور ويزا راه اندازي خطوط گردشگري دريايي با اين کشور براي ما مقرون به صرفه نيست .در حاليکه ويزاي ورود به جمهوري آذربايجان در فرودگاه صادر مي شود و قول داده اند تا 14 ماه ديگر رواديد براي ورود اتباع ايراني به اين کشور نيز لغو خواهد شد.
وي بيان داشت : در حال حاضر شرکت عليا ترانس ، در بندر انزلي يک دفتر دارد. اين شرکت يکي از بنادر کوچک روسيه به نام \" عليا \" را به مدت 50 سال اجاره کرده است و ما درصدد همکاري با اين شرکت هستيم.
قائم مقام تايد واترمستقر در منطقه آزاد انزلي درياي خزر را به دليل شرايط خاص و عدم دسترسي به درياها و اقيانوسهاي آزاد دنيا با ساير درياهاي دنيا متفاوت خواند و افزود : شرايط درياي خزر شرايط خاصي است و به دليل طوفانها و بادهاي مهيبي که در هيچ کجاي دنيا نظير آنها ديده نمي شود هر شناوري در اين دريا نمي تواند تردد کند.
وي با اشاره به يک حادثه تلخ دريايي که در سال 2004 براي جمهوري آذربايجان رخداد تصريح کرد : بعد از فروپاشي شوروي سابق و شکلگيري کشورهاي تازه استقلال يافته ، يکي از غنايمي که به جمهوري آذربايجان رسيد کشتي \" مرکوري \" از نوع \" رورو \" بود. اين کشتي چندين ميليون دلار قيمت داشت و براي تردد در درياي سياه ساخته شده بود و بدون تحقيق براي تردد به درياي خزر آورده شد تا با آن خطوط کشتيراني جمهوري آذربايجان رونق بگيرد ولي به دليل شرايط خاص درياي خزر از وسط دو نيم شد و سرمايه چند ميليون دلاري اين کشور به هدر رفت.ولي بقيه شرکتهاي دريانوردي به اين نکته دقت کردند که هر نوع کشتي را براي درياي خزر
انتخاب نکنند.
موسوي در رابطه با نوع شناورها مد نظر تايد واتر براي راه اندازي خطوط گردشگري دريايي در استانهاي شمالي کشور گفت : در حال حاضر با دو کشور چين و کره جنوبي در اين اين رابطه مذاکراتي صورت پذيرفته است . ارزان ترين شناورها چيني هستند ولي شناورهاي شرکت هيونداي کره جنوبي قيمتي بيشتر و کيفيتي بهتر دارند.ما هم ترجيح مي دهيم از کره جنوبي خريد داشته باشيم . با اين وجود تا زمانيکه قول مساعد همکاري را از جمهوري آذربايجان نگيريم کار را شروع نمي کنيم و معتقد هستيم هر شرکتي بخواهد وارد اين عرصه شود بايد قول مساعد همکاري را از جمهوري آذربايجان بگيرد.
وي در رابطه با ساخت بندر کاسپين در منطقه آزاد انزلي نيز اظهار داشت : البته در کنار راه اندازي خطوط گردشگري دريايي خارجي اين خطوط مي توانند بين بنادر شمالي کشور مانند بندر ترکمن ، آستارا ، رامسر و ... نيز تردد داشته باشند که هم مقرون به صرفه و هم داراي جذابيت است.طبق بررسي هاي به عمل آمده در حال حاضر
استقبال زيادي هم از اين نوع گردشگري در کشور وجود دارد.
موسوي از مذاکرات تايد واتر با سرمايه گذاران ترکيه نيز خبر داد و گفت : کشور ترکيه ئر صنعت گردشگري دنيا يکي از کشورهاي پيشتاز است و تجارب زيادي در اين رابطه دارد . مذاکره با اين افراد به رغم تلاشها و بررسي هاي زيادي که ما داشتيم سوالات بي جواب زيادي در مقابل ما و طرف ترکيه اي قرار داد. بنابراين ما به تحقيق خودمان ادامه داديم تا در صورت عملي شدن اين پروژه دچار مشکلات کمتري شويم.
قائم مقام تايد واتر در گيلان گردشگري دريايي را نيازمند خدماتي متفاوت از ساير انواع
گردشگري و حتي تجارت دريايي دانست و تاکيد کرد : اگرچه به ظاهر گردشگري دريايي نيز يک نوع گردشگري است مانند ساير انواع گردشگري ، ولي خدمات آن مانند سرويس هاي پذيرايي و خدمات ، پرسنل ،برنامه هاي تفريحي بين مسير و ... آن نيازمند کارهاي تخصصي و تحقيق زياد است. از اين رو کارگروهي به رياست مديرناحيه گيلان در تايد واتر براي تحقيق روي اين موضوعات تشکيل شده است .
وي در رابطه نوع خدمات و قيمت اين نوع گردشگري نيز گفت : به احتمال زياد نوع شناورهايي که تايد واتر خريداري مي کند 300 نفره است و قيمت بليط آن از بندر انزلي به باکو که 7 ساعت سفر دريايي است حدود 50 درصد از قيمت بليط هواپيما به باکو ارزان تر است.در طي اين مدت دو وعده غذا به مسافران داده مي شود و اغلب اين سفرها در قالب تئرهاي گردشگري و همراه با خدمات مختلف خواهد بود.
موسوي در رابطه با انتظارات تايد واتر براي راه اندازي اين خطوط کشتيراني از سازمان منطقه آزاد انزلي و مسئولين استاني گيلان خاطر نشان کرد :در حال حاضر مهندس قهرماني ، استاندار گيلان و سفارت جمهوري اسلامي ايران در جمهوري آذربايجان داراي بيشترين پتانسيل براي همکاري با اين پروژه ها هستند و با توجه به قرار گرفتن استاندار در ترکيب هيات مديره سازمان منطقه آزاد انزلي ، ما اميدواريم حداقل در رابطه با آسايش و تضمين امنيت گردشگران ايراني در گمرک بندر باکو اقداماتي از سوي استانداري گيلان و سفارت جمهوري اسلامي در جمهوري آذربايجان صورت بگيرد. /202
انتهای پیام/